Followers

Thursday, June 5, 2014

tips cantik cara humairah @ cara menangani masalah kulit



nak muka cantik???

nak muka berseri-seri???

nak muka tak da jerawat????


serius???


nak???


ok, lets me share......

dear friends..

semua orang nak cantik... nak lawa... nak berseri.. nak bersinar.. and etc... etc..... but... benda dan langkah yang paling utama ialah memastikan setiap apa jenis produk yang diambil adalah selamat dan bersesuaian dengan diri anda sendiri......

sekarang ni banyak sangat lambakan produk pemutih yang berada dipasaran... tak lupa juga yang diiklankan di facebook dan sebagainya... kalau diperhatikan sekarang ni tengah HOT dengan "muka flawles"... yang licin micin macam cermin..... cerah jelita like telur dikupas...... WOW... personally saya amat amaze dengan semua jenis produk yang diiklankan.. but...friends.... saya akan menceritakan rutin harian saya sebagai pedoman untuk membantu anda memilih dan memahami.. apakah sebenarnya yang kulit anda INGINKAN.. bukan nya apa yang anda INGINKAN..


sebelum membeli apa-apa produk kecantikan:

1. berjumpalah dengan beauty consultan yang terlatih.

dulu saya adalah pengguna tegar satu jenama antarabangsa... saya telah gunakan sejak dari zaman sekolah menengah sehingga ke tahap sekarang... saya cuma menggunakan pencuci muka sahaja dan sekali sekala saya menggunakan toner.... well, keadaan kulit alhamdulillah tiada masalah... dan saya juga pernah menggesyorkan produk tersebut kepada rakan.... well, to be honest, memang produk itu membuatkan kulit saya tiada masalah.. tetapi yang menjadi masalah ialah, pore saya terbuka dengan luas dan jayanya..... bukan itu sahaja.. saya juga kelihatan TUA berbanding usia kerana kulit diantara hidung sudah mula berkedut..... selain daripada itu juga pipi muka saya menggelebeh..... minyak dimuka juga amat la..... BERTONG-TONG keluar.......


DAMMMM!!!!!


saya bersabar dan terus bersabar.. kadang kala muka terasa panas.. seperti terbakar..... saya masih bersabar dan bersabar.....

sehingga....

saya terjumpa dengan sorang beauty consultan...... dia telah membelek dan merasai tekstur kulit saya.. kemudian dia bertanya kepada saya.. apakah produk kecantikan yang saya gunakan.. selepas menjalankan beberapa ujian, akhirnya saya mendapati bahawa produk yang saya gunakan adalah TIDAK SESUAI denagn kulit saya.. dulangi sekali lagi.. TIDAK SESUAI ok!!!


JADI KEPADA ANDA DILUAR SANA... PLEASE PASTIKAN ANDA BERJUMPA DENGAN BEAUTY CONSULTAN SEBELUM MEMBELI APA-APA PRODUK... jangan malu bertanya.. pastikan anda menyediakan bertong-tong soalan kepada beauty consultan tersebut supaya anda lebih memahami apa sebenarnya yang KULIT anda PERLUKAN bukan apa yang anda INGINKAN...... beauty consultan mestilah seorang yang terlatih... please jangan jadikan kawan atau sesiapa sahaja yang berada disekeliling anda untuk mendapatkan nasihat tentang kulit.. kerana apa yang mereka guna atau pakai tidak semestinya sesuai dengan keadaan kulit anda.....


2. produk yang disarankan.

jika beauty consultan anda menyarankan anada menggunakan sesuatu produk... pastikan anda menggunakan produk tersebut...

TETAPI......

pastikan bahawa produk yang direkomen itu  is still under your bujet.. jika tidak, pastikan anda meminta beauty consultan tersebut untuk merekomenkan produk yang bersesuaian tetapi dalam lingkungan bujet anda.... (sebab tu kita kene banyak tanya.)

3. disiplin.
sila gunakan prpduk tersebut mengikut masa, dan cara penggnaan yang betul.... jangan pandai-pandai atau gatal-gatal ubah aturan pemakaian...


4. istiqamah.....
untuk pengetahuan anda semua.. TIADA APA DIDUNIA INI DATANG DALAM SEKELIP MATA... tolong jangan gunakan produk yang hanya mengambil beberapa hari sahaja untuk melihat keberkesanannya.. untuk pengetahuan anda.. sesuatu produk yang selamat digunakan ( mempunyai bahan organik atau selamat digunakan) akan mengambil masa 3 bulan atau sebulan lebih sebelum memberikan kesan kepada kulit... jadi plese.. sayang kulit anda.... jangan rosakkan ia dengan memakai produk yang bukan-bukan.. produk yang digunakan mestilah sesuai dan selamat.... yang paling baik.. kurang mempunyai bahan kimia... ia bukan berkaitan dengan jenama.. tetapi lebih kepada benda yang kulit anda perlukan.. bukan apa yang anda inginkan....


saya sudah berjumpa dengan produk kecantikan yang sesuai dengan saya... selamat, HALAL dan suci... anda bagaimana???


love,
humairah


No comments: