Followers

Sunday, August 7, 2011

tips tidur versi aku....


TIDO dan AKU memang selalu bermasalah..... senang cerita aku ni jenis yang susah nak tido.. sebab tu aku amat benci bila ada orang call aku malam2 and ganggu tido aku sebab aku tau aku akan mengambil masa yang lama untuk kembali lena.... pernah juga seorang CIKGU and RAKAN hampir kene maki dengan aku kerana mereka suka mengganggu aku time aku dah lena.... untuk orang yang ada masalah macam aku ni.. meh sini aku kongsi beberapa perkara yang aku buat untuk pastikan aku dapat lena dengan cepat dan mudah tanpa perlu ambil ubat....

aku akan mendengar lagu2 yang berjiwa sentimental and perlahan rentaknye... jangan korang dengar lagu rock or yang berentak macam orang nak menari.. sure korang tak kan tido sampai kesudah.... sambil dengar lagu tu... cuba release kan apa-apa perkara yang mengganggu fikiran korang...... bukan ape... kadang-kadang bila aku tak dapat tido salah satu sebabnyer ialah aku TERLALU MEMIKIRKAN MASALAH yang terjadi.. so untuk membolehkan aku boleh tido dengan aman dan tenang aku try release and tak memikirkan masalah yang membebankan otak aku yang bijak ini....(pasan.....)


ni memang aku tak leh nafikan........ ok.. korang try ari kawan2 korang yang mempunyai suara yang merdu or mendayu-dayu or pandai bercerita....... korang dengar je cerita mereka...... but buat loud speker tau..... korang dengar dan terus dengar... kadang2 tanpa korang sedari korang akan terlelap..... but try cari kawan yang memahami masalah korang yang tak leh tido.... korang boleh bagi tau pada mereka if dorang panggil and korang tak menyahut, tu tandanyer korang dah tido... so takyah la sambung cerita.... well ini adalah hobi terbaru aku.. dan aku bersyukur kerana dikurniakan seorang teman yang pandai bercerita dan amat memahami masalah aku ni...




senaman??? oh no!!! ok.. rilek2.... senaman yang dimakudkan adalah senaman ringan... tak lama just 20 minit je.... aku try buat ni dan hasilnya amat membanggakan..... berat badan pun turun dan badan pun sihat.. tapi yang paling penting malam tu aku dapat tido dengan lenanyer..... badan pun tak sakit2 bila bangun pagi..... muka pun bertambah berseri2 macam mentari pagi gitu......



makan... ok mesti korang suka bab ni.. tapi makan yang dimaksudkan ialah korang ambil sayuran dan buah buahan... sebelum tido...... dan jangan lupa ambil segelas AIR KOSONG tau.... tapi if korang tak de buah buahan or sayuran.. korang boleh minum SEGELAS SUSU SEGAR or COKLAT sebelum tido.. insyaallah korang akan berasa senang nak tido...



mandi?? yes!! aku suka sangat dengan benda ni.. selalu aku akan ambil masa yang lama untuk mandi sebelum tido... sambil mandi again aku akan cuba release kan segala masalah yang berserabut dalam otak aku ni.....



untuk pengetahuan korang..... selaluaku akan combine 2 atau 3 tips2 diatas dan hasilnya agak bagus..... dimana aku dapat kurangkan masa yang selalu aku ambil untuk tido..... sebaiknye korang boleh set time dengan kawan2 korang sampai pukul berapa sahaja mereka boleh ganggu korang diwaktu malam..... dan kepada kawan2 tolong faham.. sebab tersangat la sakit if kita mempunyai masalah sukar untuk tidur dimalam hari. yang penting sebelum tido maafkan semua kesalahan umat manusia yang telah buat korang sedih sepanjang hari... dan selepas korang buat atau ikut tips2 diatas... dengan bangganye boleh la korang pergi tidor............ selamat tido semua...

1 comment:

Mohd Hafiz said...

Kaki tido betol awak nie ek.. huhuhu.... (^_^).. mana2 pon boleh tido...